Popusti u mjesecu ožujku
03/03/2017
Šetnja – mali napor za tijelo, veliki korak za zdravlje!
26/01/2018

Blagdanska groznica bez groznice Realnost ili utopija?

Napokon! Stigao je i taj prekrasan mjesec prosinac, mjesec blagdanskog ugođaja uz toplinu doma i društvo najdražih, vrijeme darivanja, smirivanja i blagostanja, ako je sreće i uz pokoju pahulju koja svemu daje onaj završni ugođaj. No isto tako, s blagdanskim periodom stiže u paketu i hladno, vrlo često iznimno promjenjivo vrijeme, mnoštvo obaveza, gužva, popunjeni rasporedi povodom zaključivanja godine. Sve to našem tijelu može predstavljati veliki stres i nelagodu.

Rezultat? Naravno ne očekivani s obzirom na to da se za blagdane vrlo često, umjesto s najmilijima na adventu, družimo upravo s prehladom i pripravcima za brži oporavak. Ove godine odlučili smo pomoći vam s nekoliko savjeta kako preduhitriti ovakav scenarij.

Nisu bez veze naši stariji govorili: bolje spriječiti, nego liječiti, stoga je najbolje organizam pripremiti, a u tome bi vam mogli pomoći neki od sljedećih preparata u nastavku.

 

Vitamin C jedan je od najvažnijih antioksidanasa. Njegove uloge u organizmu su mnogobrojne, a neke od najvažnijih su sudjelovanje u sintezi kolagena, metabolizmu lijekova i masnih kiselina, pomoć pri apsorpciji željeza te doprinos u jačanju imuniteta. Vitaminom C su bogate mnoge namirnice te ga zdrave osobe s raznovrsnom prehranom, bogatom voćem i povrćem, u većini slučajeva unose dovoljno. Međutim kako je važan za mnogobrojne funkcije organizma tijelo ga brzo i potroši, a povećane potrebe za vitaminom C imaju trudnice i dojile, alkoholičari, pušači, osobe pod stresom, infekcijama, osobe na terapiji oralnim kontraceptivima, salicilatima te nekim drugim lijekovima. Nedovoljan unos može izazvati krvarenje desni, bolove u kostima i mišićima, suhu koža, razdražljivost i sklonost infekcijama. Preporučene dnevne doze su 90 mg za muškarce i 75 mg za žene dok se kod određenih stanja preporučuju veće doze. Unošenje znatno većih doza C vitamina opravdano je kod infektivnih bolesti, a primjenjuje se i za prevenciju i liječenje niza bolesti: prehlada, zubnog karijesa, upale zubnog mesa. Iako je vitamin C relativno siguran, visoke doze i dugotrajna primjena mogu dovesti do bubrežnih kamenaca te ga kao dodatak prehrani treba koristiti po uputstvu liječnika ili ljekarnika.

 

Cink je jedan od važnih minerala koji sudjeluje u brojnim biokemijskim procesima u organizmu, a jedna od najvažnijih uloga je njegova uloga u održavanju imuniteta. Provedeno je mnogo istraživanja koja su pokazala da se unosom dodatnih količina cinka povećava broj T-limfocita, bijelih krvnih stanica koje su važne u borbi protiv infekcija. Kada se pojača unos cinka kod osoba s njegovom niskom razinom, broj T-limfocita u krvi poraste, kao i sposobnost za svladavanje infekcija. Cink se unosi prehranom, a najbolji prirodni izvori cinka su meso, ribe i drugi plodovi mora. Dnevna potreba za cinkom je oko 12 mg za žene i 15 mg za muškarce, dok je kod djece dnevna potreba oko 10 mg. Kod pušača, alkoholičara, dijabetičara, trudnica, te sportaša količine cinka su snižene te oni imaju veće potrebe za dodatnim unosom.

 

Selen je mineral koji je nužan za sisavce, ali u malim količinama. Poznato je da je selen sastavni dio mnogih enzima koji sudjeluju u borbi protiv slobodnih radikala i iako nije poznat točan mehanizam djelovanja na imunitet, brojna istraživanja pokazuju njegov povoljan učinak na imunitet. Istraživanja pokazuju i da selen najbolje djeluje u prisutnosti vitamina E. Kako je potreban u malim količinama dovoljno ga unosimo hranom, a najbolji izvori selena su sjemenke suncokreta, zob, školjke, losos, smeđa riža, ječam, sok od naranče, kokos, češnjak.

 

Vitamin D je bitan za ugradnju kalcija u kosti i sprečavanje osteoporoze, brže zacjeljivanje kostiju kod ozljeda, a sve se više istražuje njegova uloga u imunitetu. Istraživanja su pokazala da ima funkciju u aktivaciji makrofaga, stanica koje sudjeluju u prvoj liniji obrane od mikroorganizama. Da bi zadovoljili potrebe organizma za vitaminom D potrebno je boraviti na suncu 10-15 min, nekoliko puta tjedno. Kako su zimski dani često tmurni i znatno kraći može doći do smanjenja količine vitamina D. Dnevna doza za prevenciju je 600 IJ uz obrok. S obzirom na to da je vitamin D topiv u mastima, naše ga tijelo pohranjuje u masnom tkivu te kao i s drugim vitaminima topivim u mastima i s njim trebamo biti oprezni i kod duže primjene kontrolirati krvnu sliku.

 

Echinacea je biljka od davnina poznata u Americi za liječenje rana, a danas se koristi kako u liječenju prehlade tako i u prevenciji. Njeno djelovanje je protuupalno, a istraživanja pokazuju i mogućnost da poveća broj T-limfocita, koji su stanice važne za obranu organizma. Kad se koristi u prevenciji koristi se u manjim dozama kroz period od dva tjedna, dok se kod liječenja infekcija koristi u većim dozama kroz tri do pet dana. Istraživanja su pokazala da su učinci bolji kod pripravaka dobivenih od svježe biljke te kod tekućih oblika. Echinacea je kontraindicirana kod određenih bolesti, stoga je bitno da se prije korištenja posavjetujete s vašim liječnikom ili ljekarnikom.

 

Beta-glukan je po svom sastavu dugolančani polisaharid koji sadrži samo lance D-glukoze, a može se izolirati iz kvasaca, gljiva i žitarica. Za sada je jedina odobrena tvrdnja za djelovanje beta-glukana doprinos održavanju normalne koncentracije kolesterola u krvi, no ipak se ne može zanemariti njegov učinak na imunitet. Istraživanja pokazuju njegovo pozitivno djelovanje na sintezu koštane srži i aktivaciju makrofaga. Uz to pozitivna su i iskustva istraživanja kod osoba oboljelih od raka te zračenih osoba. Smatra se da je beta-glukan relativno siguran za primjenu, a za prevenciju se koristi manja doza do dva mjeseca u kontinuitetu.

 

Osim navedenih preparata nemojte zaboraviti da vam je za zdrav organizam potrebno i dovoljno odmora, stoga si nađite vremena za opuštanje. Mi smo uvijek uz Vas i Vašu obitelj te Vam želimo sretne i zdrave blagdane!